Sabtu, 4 Julai 2009

optimis mesti ada pada diri

artikel ni pun i copypaste je dari imotivasi.
Kali ni saya kongsikan makna optimis dari apa yang saya fahami. Optimis pada saya adalah melihat apa yang boleh terjadi, apa yang mungkin terjadi, apa yang sudah terjadi, menunggu untuk benar-benar berhasil sepenuhnya.
Dari segi berusaha mengejar matlamat, mengejar kejayaan, orang optimis melihat usahanya semakin berhasil, walaupun pada permulaan hasilnya usahanya amat sedikit. Fokusnya tumpah pada apa yang dia dapat hasilkan hari ni, kemudian yakin akan dapat buat hal yang sama lagi keesokan hari.
Dia optimis usahanya pada esok hari boleh membuahkan hasil, pasti akan membuahkan hasil lebih banyak dari kemarin, janji dia terus rajin berusaha, lebih rajin dari sebelumnya.
Sebagai contoh, AirAsia pada peringkat permulaan, cuma dapat hasil sedikit, jumlah penumpang sedikit berbanding Malaysia Airlines tapi pengasasnya, Tony Fernandez optimis AirAsia akan mengatasi Malaysia Airlines satu hari nanti (itulah yang sudah terjadi). Blog iMotivasi, pada peringkat permulaan cuma dibaca oleh puluhan orang dalam sehari.
Hari ni, blog iMotivasi dibaca oleh ribuan orang dalam sehari. Saya optimis beberapa bulan lagi, beberapa tahun lagi, blog iMotivasi dibaca oleh puluhan ribu orang dalam tempoh sehari. Mungkin, mencapai 1 juta pembaca dalam tempoh sebulan. Bukan saya nak berbangga atau menunjuk-nunjuk, bukan.
Saya optimis matlamat itu boleh dicapai. Bersama-sama Anda, saya optimis impian itu boleh capai. Orang optimis melihat apa yang dia nampak dan apa yang boleh dia lakukan, dia sentiasa ada inspirasi. Nak berjaya dalam hidup, kita kena melatih diri bersikap optimis. Kita nampak usaha kita boleh berhasil, janji rajin berusaha. Takde usaha, takdelah hasil. Kurang usaha, kuranglah hasil.
Macam bercinta juga. Kita kena optimis kita boleh jumpa pasangan hidup kita, cinta hati kita walaupun kita hari ni kita masih mencari. Tapi, bila rajin mencari, rajin memperbaiki diri, pasti jumpa juga siapa dia cinta kita tu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan